December 11, 2008

ayuh buat kek mak saya!

hari ini ayuh kita belajar cara-cara membuat kek dari resipi plg mudah oleh mak aku oke! ;D


pertama: sediakan bahan2 yg diperlukan.tepung buat kek,butter,gula pasir,telur 4 biji,susu cair,esen vanilla/ apa2 saja perasa laen,pewarna (ikut warna apa yg kalian mao),bekas nak membelasah tepung & telur.







kedua: masuk gula (1 cawan) dalam bekas.







ketiga: masuk butter (1 cawan) dalam bekas sama.kemudian belasah sampai keputihan.sila makesure kalian belasah ikut arah yg sama saja.kalau berubah-ubah kek x bisa jadi.





keempat: masuk telur dalam bekas laen.belasah sampai keputihan.







kelima: masukkan pewarna.aku letak kaler cokolat sbb nampak cambesh.hee..





keenam: masukkan perasa vanilla atau apa2 saja.harap maklum yg dlm piccie perasa oren.






ketujuh: masukkan susu cair (1 cawan).pastu belasah bagi rata.ingat belasah 1 way oke!






kelapan: masukkan tepung kek (2 cawan).belasah lagi.






kesembilan: akhir sekali baru masukkan telur yg telah dibelasah dlm bekas yg berasingan tadi.


kesepuluh: ini hasilnya bila telah dibelasah sampai rata kesemua bahan2.kemudian ambil loyang utk bakar kek.sapu loyang itu dgn butter & tepung.tujuannya utk elakkan kek yg di masak nanti melekat pada loyang.







kesebelas: baru masukkan bahan2 itu dalam loyang.




keduabelas: masak atas api yg kecil.kalau ada oven bolela gunakan oven oke.suhu?aku pown tarak tau.kalian adjust jela asalkan x hangus. :D tinjau2 kek utk pastikan suda masak atau belum.cara nak tau mudah saja.cucuk permukaan kek dgn lidi atau garfu,kalau x ada sisa yg melekat maka kek komfem suda masak.senang bukan?:)



ketigabelas: nah,inilah dia kek mak saya yg suda siap dimasak! kalau mao bole juga letakkan topping cokolat atas kek bagi rasa lebih ummph! atau mao makan dgn jem strawberi.atau mao makan sama aiskrim. bole,bole! smua bole.. *suke2 hati aku jew* :D selamat mencuba kalian!!



































































































12 comments:

Buttercisco said...

anak sapa nie??..pandai nya dia wat kek...heheheh..lain kali leh tempah nie..hehehe

aainachentak said...

ngeee..pandaila sgt.mak yg lebih byk buat! haha.

afy sufy. said...

hahhaha!!
mo siann..
bole ka??

Buttercisco said...

hehee..tak pe..perlahan lahan blajar leh jadi pandai cam mak u
:)..

aainachentak said...

afy dearie:
bole..jemput!haha..

buttercisco:
okeh! nt i blaja sunggoh2.warhh!!:D

Buttercisco said...

chayok!!!..chayok!!!>.. :)..

Wexeeda said...

topping ngn cokelat.... uish... cedap nye... pastu pekene ngn kopi atau teh panas... meleleh air liur den... heheh
ak ngn adek ak bantai kek batik je... loyang kek tue, ntah g mne... klu tak ktorang dah pakar dah... hahahahaha

aainachentak said...

inchek buttercisco:
yeayy..chaiyok2!:D

cik waheeda:
a'arr meleley air liur! kopi susu ais ke,mocha ke kan.eh kek batik!
aku pown suka.tau resipi nak buat x cik waheeda?bagi kat aku.bole try buat pasneh.hehe..

Wexeeda said...

yg latest kek batek ktorang wat tmbah nestum... sdap gak... crusty gitu... pastu tmbah cocoa powder... sblum nie pkai milo je... walaupun citer sbenarnye tak jadi pn kek batik ktorang.. heheheh sila rahsia kan...
lagi satu, pnah assignment english ktorang wat psal resepi. ktorang wat psal triffle jelly. pastu btul2 groupmate ak wat bwk bagi kat lecturer ngn kelas.. kira cam sogok laaa... hehehe tue pn sedap gak...
anda telah menaik kan selera makan sye.. hihihi
p/s kek batek tue, ko kepak 4 je biskut meri tue... ko google je resepi tue... berlambak.. heheh

aainachentak said...

yummy2! nestum..bolela pasneh ko komersialkan resipi ko kan.mesti ngetop seyh.ahaha 1st time x jadi biasa tu.aku mule2 goreng ns pown hangit itam legam.skrg masak melekat kat kuali pulak.ngeee.. :D
jelly pown best jgk!ko buat 1 utk akula waheed.bole isi perut aku yg lapar neh.isk2.

p/s:okeh nt aku google resipi.:)

pari-pari said...

wahhhhhhhh
sudah pandai skunk
heheeh
sudah boleh jadi surirumah tangga
hee

aainachentak said...

ish3..
naek tangga rumah pown x lepas lg (duk flat 4 tingkat) haha..inikan pula bersuri rumah! :P