March 9, 2009

bukan kata hati tapi membesar itu kepayahan

hari ini dalam sejarah.
aku tiba2 tercuit utk menules kembali.
ceriteranya aku hanya membuka.
kemudiannya menutup kembali bloggy aku.
aku fikir2 apa saja yang mao aku palitkan.
nil.
neuron otak sudah membeku.
a great happiness.
indeed a great sorrow as well.
sudahnya atas dua rasa kata hati, aku jadi tdk mao utk membising apa2 di sini.
nanti kalian akan bilang aku hanya org gila yg tdk tahu bersuara.
suaranya sumbang,aite?

membesar itu satu kepayahan yg tiada tolok-bandingnya.
atau aku terlalu memikir?
aku maksudkan aku perempuan jadi aku emosi.
mungkin.
membesar itu suatu yg tiada kesudahannya.
hari2 kita dihadapkan satu hidangan dunia yang baru.
yang harus kita sedar.
yang harus kita santap.
lalu menggumpal sesuatu yg lain,yang lebih nikmat utk dirasa.
nah metafora ini aku rasa cocok sama jiwa aku!

aku kini lebih banyak kiam.
penjenayah picisan yg dolu2 aku x mampu utk buat lagi.
sudah jadi skematik elektronik.
sang ustaz yg tiba2 bertanya soalan pelik sama aku & rakan.
"di mana singa dlm diri kamu?"
apa aku harus jadi singa mengaum tidak semena?
aku jadi terkesima sama soalan itu.
da brave one.
yes.da bold & brave.
which is i find too impossible for me to make it.
susah utk aku mengadun menjadi satu jiwa aku.

kiam aku & bukannya singa mungkin saja begini..

kala dulu tinggalnya aku di sangkar emas.
dijolok.disua.dimanja.
waima tiada apa2 pown yg harus aku risaukan.
kala kini aku sudah kembara mencari makna penghidupan.
sudah kenal jerih.
sudah tidak dimanjai.
sudah mengeluh berjuta kali sama kata hati.
kini aku tahulah membesar itu tidak enak kalau diri tidak utuh.
lalu singa aku di mana ya?

aku rasa aku tau akan jawapannya.
harus singa itu menjadi satu aku.

"hey bangkitlah!"

sampai bila harus kau selindung di balik rasa.
sampai bila harus kau keluhkan hanya satu di antara berjuta.
sampai bila kau mao menjadi pengecut.
sampai bila kau mao mengobrok-ngobrok yg sebenarnya kau tidak seperti itu lagi.

lantas bukan lagi kata hati.
membesar itu merupakan satu kepayahan yg nyata.
berdiri atas diri.
bukan bersandar pada yg lain lagi.
bukan berselindung di kulit siapa2.
bukan juga aku ini anak2 kecil.
kalau aku belek2.
kalau aku usap2.
mungkin saja bisa kepayahan itu akan hapus.
mengapa tidak?

anyway,berada di rumah is heaven.
mencari kembali jiwa yg terbang.
melihat dgn mata hati.
kalau aku lihat hanya lurus itu,bagaimana bisa aku lihat di balik bengkang-bengkoknya.
hatta,maaflah kalau ada msg yg x berbalas.
maaflah kalau ada comment yg dialpakan.
maaflah kalau terlanggar bahu tapi membikin muka mencuka.
maaflah kalau aku hanya memikir aku & mengabai yg lainnya.

x sempurna seorang aku kalau aku sempurna segala.

grow up kiddo!

bangun aku menggeliat.
terpisat-pisat melontar pandangan ke hadapan.
& aku senyum.
masih lagi diri aku yg itu.
tapi aku membesar utk hadapi kepayahannya.
terima kaseh dunia!







16 comments:

afy sufy. said...

kita kena kuat kan!!
cs kt umah ke??
aaaaaaaaaaaaaa
nak jugak =)

Sara Musfira said...

Just say anything ainaa.heee

=DD

Y E R N ain said...

kita membesar.
masa berganjak.
disedari tidak.
pemikiran berubah.
lebih matang katanya.

aainachentak said...

cik afy:
agree!:)
hee a'ar duk uma lebih menyenangkan definitely..

sara:
say anytin?
ahah oke how bout a-b-c? :P

yern:
membesar & matang dgn cara kita.yes!;)

adykiddydoe said...

sis.
word u sangat besh ah.
cm ada yang touching haha.
keep it up oke.

hanimah said...

semoge perjalanan pjg ini dlm redhaNya...dgn izinNya jua kekuatan iman + hati itu datang wahai sahabat..


p/s:tertarik dgn ayat'di mana singa dlm diri kamu'

Ejump said...

cik ainaa,
first of all..
i relly do envy ur writing type...
seriosly...

second bout..
hurmmm..
sumtyme ejam x brp paham la ayat2 die..
full with metofora...

thirdly..
adakah cik ainaa sudah bangkit...
n mulakan mengembaraan hidup?...
hurmm..

later boleh terbitkan subuah buku nie...hurmmm...

.dyanza.maya. said...

ainaaa sayang !
jumjum terbang bersama sayap
dan lupekan segala keperitan.
oh bisa ? imaginasi jup ;)

we need be confident &&
should thinking bout everything
in our life kan ? iskk difficult
tp itu la hdup .

teruja dengan segala kata kata
yg kamu coretkn ;) keep it up
sayang !

peAnut said...

love ur wOrds babe!!!
keep it up..
btw, life must gOes on..
smilee =)

aainachentak said...

adykiddydoe:
thnx ady!
insyalah i will :)

niemah:
amin buat kita bedua & semua.. muga dinikmatkan oleh Dia! =)

ejam:
encik ejam..urs is good too,sewius!

kdg2 hidup juga penuh dgn metafora.& kdg2 kita x paham pown kenapa itu atau ini yg berlaku sbb itulah takdir kita kan?:)

alhdlah..skrg sudah jadi pengembara yg lebih pandai sedikit.ahah..thnx btw ya ejam!


dyanza:
ahah.jum kita sama2 bersayap!;)

membesar begitulah kan.kalau jd ank kecil x perna kenal kata 'perlu fikir utk semua'.

peanut:
thnx a lot babe!
kita senyum utk seharian.. =))

syahir suhaimi said...

sukanya bace~

everyone going through the same thing in life, but we have to face it rite?...

deal with it ok! u doing so well... dun worry...

fithot said...

great writing! ;p
ske ske~ haha
b strong..
kalo difikirkan semula, hidup ni tade seri tanpa sume ni..
(:

Ejump said...

cik ainaa~~
ehehe...

good apenye...
ejam tau bebel je...
ekeke...
n3 tu sume xde langsung metafora..
just luahan ati je..
hurmm..

"kdg2 hidup juga penuh dgn metafora.& kdg2 kita x paham pown kenapa itu atau ini yg berlaku sbb itulah takdir kita kan?:)"
seyesly..
amat tersentuh..
walaupun... just ayat biasa bg cik ainaa...

aainachentak said...

syahir:
thnx a lot syahir!!
yeah every single pesen facing da same thinggy.jadi perlu bertabah kan?;)

fithot:
betot2!
sgt setuju sama kamoo!
:P

ejam:
sekuarng-kurangnya ejam rajen jgkla menules kan.apa2 jgk bentuk tulesan same jew ;)

chaiyokk ejam!;D

Eerie Liuvyx said...

dulu makan lamb chop kat rumah,
sekarang makan magie jer
dah nasib badan
salah bajet xkan nak mintak duit lagi dan lagi.
mau kena perambat.
bahasa yang indah=)

aainachentak said...

perumpamaan yg tepat!
x enak susahkan sesiapa lg kan.

thnx eerie!=)